- Boeing heeft afval gevonden in de brandstoftanks van 737 MAX-toestellen die al zijn geassembleerd. Het gaat onder meer om stukjes metaal, gereedschap en lappen stof.
- De spullen zijn waarschijnlijk door bouwers achtergelaten. Deze slordigheden zijn volgens Boeing “absoluut onaanvaardbaar”.
- Honderden vliegtuigen staan al maanden te wachten voor levering aan klanten, totdat de Amerikaanse luchtvaarttoezichthouder groen licht geeft.
- Boeing verwacht niet dat dit incident tot verdere vertraging zal leiden.
Boeing heeft te maken met een nieuwe tegenslag. Er is afvalmateriaal gevonden in de brandstoftanks van al afgebouwde toestellen van het type 737 MAX. Het materiaal kan voor gevaar zorgen.
Het gaat onder meer om stukjes metaal, gereedschap en lappen stof die de bouwers waarschijnlijk hebben achtergelaten in mogelijk 400 toestellen. De vliegtuigbouwer heeft het probleem bevestigd.
Boeing heeft tegen het personeel gezegd dat de slordigheden “absoluut onaanvaardbaar” zijn. Ook heeft het bedrijf maatregelen aangekondigd om dit probleem aan te pakken. Boeing verwacht niet dat het tot verdere vertraging zal leiden.
Honderden vliegtuigen staan klaar voor levering aan klanten, maar alle 737’s van het type MAX worden sinds vorig jaar maart aan de grond gehouden om veiligheidsredenen. Twee van die toestellen van Boeing stortten binnen een halfjaar neer vanwege technische problemen. Daarbij vielen 346 doden.
De twee vliegtuigongelukken, in Indonesië en Ethiopië, zijn vermoedelijk het gevolg van een veiligheidssysteem dat de neus naar beneden bleef drukken doordat een sensor niet goed werkte.
Boeing moet van luchtvaartautoriteiten eerst alle technische mankementen in het toestel verhelpen voordat de 737 MAX weer mag vliegen. De kosten in verband met de kwestie lopen in de miljarden dollars.
Vliegtuig ontworpen door clowns
Het wordt steeds duidelijker dat de 737 MAX meer gebreken had dan alleen de software die direct een rol heeft gespeeld bij het neerstorten van de twee vliegtuigen. Eerder zijn al berichten naar buiten gekomen over mogelijke andere euvels.
Ook kwam al aan het licht dat er reeds bij de ontwikkeling van de 737 MAX twijfels bestonden over het toestel. Een piloot die in 2017 betrokken was bij het proces stelde zelfs dat het leek alsof het vliegtuig ontworpen was door clowns en werd gecontroleerd door apen.
Het ontwerp is in vijftig jaar nauwelijks veranderd, maar de 737 MAX heeft grotere motoren die op een andere plek zijn bevestigd. De aanpassingen aan de ophanging van de motoren zorgden voor ander vlieggedrag. Het gevaar ontstond dat de neus tijdens de vlucht omhoog gaat. Zo’n opstaande neus is een probleem tijdens de vlucht – als hij te hoog komt, kan een vliegtuig “overtrekken”. Dat is een gevaarlijke situatie.
Boeing heeft het balansprobleem opgelost met software die het toestel bijstuurt en de neus naar beneden drukt als er een te sterke afwijking wordt gemeten. Dit Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) leverde echter problemen op, mede omdat piloten onvoldoende op de hoogte zijn gesteld van de werking van het MCAS-systeem. Dit heeft geleid tot de twee fatale crashes in Ethiopië en Indonesië.
Wanneer gaat de Boeing 737 MAX weer de lucht in?
De vliegtuigbouwer moet goedkeuring krijgen van de Amerikaanse luchtvaarttoezichthouder FAA voordat de 737 MAX weer in gebruik mag worden genomen. Ook moet de aangepaste software voor die toestellen goedgekeurd worden. Piloten die al op oudere 737-toestellen mochten vliegen moeten nu ook een extra training krijgen voor de 737 MAX om met het MCAS-systeem om te leren gaan.
Boeing verwacht zelf dat het geplaagde toestel in juli 2020 weer de lucht in kan, maar de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Southwest Airlines is iets negatiever. Zij nemen de 737 MAX in ieder geval tot 10 augustus uit het vluchtschema.
Ondertussen wordt de situatie voor Boeing steeds nijpender. De vliegtuigbouwer kreeg in januari geen enkele nieuwe bestelling binnen – niet voor de 737 MAX maar ook niet voor andere type toestellen. Het is voor het eerst sinds 1962 dat de eerste maand van het jaar geen nieuwe vliegtuigorders opleverde.
Rivaal Airbus kachelt ondertussen lekker door. De Europese vliegtuigbouwer noteerde in januari maar liefst 274 bestellingen. Vooral de A320neo-serie bleek erg populair.